Cum s-a schimbat Medicina Muncii în era „work from home”

FOTO MPR Agency

Deși îndrăgită de o mare parte a populației, munca de acasă vine cu o serie întreagă de dezavantaje, pe lângă beneficiile evidente. Medicii au observat cum angajații sunt afectați de noi probleme de sănătate și astfel, modul în care se desfășoară controalele de Medicina Muncii ar trebui actualizate, consideră specialiștii.

”Lucrul de acasă a luat amploare odată cu pandemia COVID-19, când multe persoane au fost puse în situația de a-și muta activitatea acasă sau chiar de a își opri temporar activitatea. Ce s-a constat ulterior a fost că numărul cazurilor de anxietate și depresie a crescut considerabil, mai ales în rândul adulților tineri. Așadar, lipsa interacțiunii umane asociată cu sedentarismul și stresul de la locul de muncă conduc la tulburări de ordin psihologic ce nu trebuie neglijate. Statusul emoțional influențează întreg organismul prin intermediul axei psiho-neuro-endocrine și poate accelera apariția sau progresia afecțiunilor menționate anterior (obezitate, diabet)”, explică Dr. Nicoleta Buchet, medic de Medicina Muncii în cadrul clinicii Medikali.

În aceste condiții, inclusiv controalele anuale ale angajaților trebuie să se adapteze noului stil de lucru și pericolelor care se întrevăd în următorii ani. Medicina Muncii ar trebui să evalueze mai în detaliu aceste aspecte, consideră Dr. Nicoleta Buchet, punând accentul pe echilibrul dintre locul de muncă și viață personală, pe promovarea unui stil de viață sănătos și a unor metode de gestionare a stresului.

”Sedentarismul poate afecta sănătatea, iar obezitatea, dislipidemia, diabetul zaharat de tip II sunt numai o parte din afecțiunile puternic asociate cu lipsa mișcării. De asemenea, orele petrecute în fața calculatorului, de cele mai multe ori în poziții vicioase, suprasolicită muculatura spatelui provocând disconfort și durere, iar, în timp, pot conduce chiar la defecte de aliniament ale coloanei vertebrale. Tulburările de vedere nu sunt nici ele de neglijat. Este recomandat că atunci când lucram timp îndelungat la birou, în fața calculatorului, să luăm pauze macar la intervale de o oră pentru a ne mișca și a privi la distanță, astfel punând puțin în repaus aparatul vizual. Mai mult decât atât, cu toții știm că omul este o ființă socială. Lipsa contactului interuman poate genera stări de axietate, lipsa poftei de viață sau chiar depresie. Așadar, conceptul “work from home” aduce după sine nu numai avantaje, dar și o serie de potențiale riscuri în ceea ce privește sănătatea, iar acestea trebuie tratate cu grijă și seriozitate de medicii de medicina muncii”, explică Dr. Nicoleta Buchet, medic de Medicina Muncii în cadrul clinicii Medikali.

În urma examenului de Medicina Muncii, un angajat se poate afla în următoarele situații: apt, apt condiționat, inapt temporar sau inapt definitiv. Starea de sănătate este practic cea care determină posibilitatea angajatului de a lucra în condițiile date de locul de muncă. În cazul în care medicul de medicina muncii stabilește inaptitudinea temporară până la dispariția cauzei medicale, salariatul poate fi pontat absent motivat, poate merge la medic pentru investigații de specialitate, situație în care acesta se vă afla în concediu medical.

În situația în care un angajat este considerat inapt definitiv, fapt ce nu permite acestuia să își îndeplinească atribuțiile corespunzătoare locului de muncă ocupat, angajatorul poate dispune concedierea. Alternativ, dacă salariatul poate fi apt pentru prestarea unor activități corespunzătoare altui post, angajatorul are obligația legală de a propune salariatului alte locuri de muncă vacante în unitate, compatibile cu capacitatea de muncă stabilită de medicul de medicina muncii.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției, companiei sau agenției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația BizPLUS.ro, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe bizplus.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*